درمان سریع دیسک کمر وانواع روشهای درمانی آن

درمان سریع دیسک کمر بیشترشامل دارو، استراحت، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، آب درمانی، تزریق و به عبارت دیگر مدیریت درد است.

البته روشهای دیگری برای درمان دیسک کمر وجود دارد که در اینجا به برخی از این موارد اشاره شده است.

 

روشهای درمان سریع دیسک کمر

به طور معمول، درمان محافظه کارانه اولین خط درمانی برای مدیریت درد دیسک کمر می باشد ممکن است پزشک با ترکیب چند روش درمانی به کاهش درد کمک کند این روشها عبارتند از :

-استراحت در رختخواب

-فیزیوتراپی، که ممکن است شامل برنامه های سونوگرافی، ماساژو ورزش باشد

-کنترل وزن

-استفاده از تکیه گاه پشت کمر

-دارو برای کنترل درد و شل شدن عضلات

 

 

درد دیسک ناشی از چیست؟

به طور کلی درد ناشی از فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می تواند سوزناک و تیز باشد و به نواحی پایین تر از کمتر نیز پخش شود. در برخی افراد این درد در ناحیه باسن و پا نیز حس می شود که به آن درد سیاتیک نیز می گویند.

تسکین درد دیسک در هر فرد پروسه متفاوت و خاص خود را دارد و ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب پزشک از چند روش درمانی کمک بگیرد. فتق دیسک کمر منجر به درد، بی حسی، حس سوزش و یا ضعف در ناحیه کمر و رشته های عصبی ناحیه پا می شود.

 

درمان دیسک کمر در منزل

ورزش

ورزش ها و کشش های ویژه ای وجود دارد، که به تسکین درد دیسک کمک می کند. فیزیوتراپیست می تواند شما را در انجام صحیح این تمرینات آموزش دهد تا فشار روی دیسک کاهش یابد و فشار روی ستون فقرات همراه با تحرک ضعیف کاهش یابد. با تقویت عضلات نخاع، فشار روی دیسک باید کم شود و باعث کاهش درد شود.

 

استفاده از کمربند طبی

برای حمایت از عضلات کمر، تسکین درد و یا ثابت نگه داشتن ستون فقرات، پزشک معالج استفاده از کمر بند طبی را تجویز می نماید. پزشک معالج بر اساس تشخیص خود و نیز برنامه درمانی اقدام به تجویز کمر بند خاصی می نماید.

قابل توجه است که استفاده از کمر بند در بیماران مبتلا به دیسک کمر فقط باید بر اساس دستور پزشک و زمان استفاده از آن نیز محدود و آن هم بر اساس صلاحدید پزشک معالج انجام شود چرا که استفاده بیش از حد از کمر بندهای طبی نیز عوارض خاص خود را دارد و باعث تنبلی عضلات مربوطه می شود.

 

کمربندهای طبی هم برای پیشگیری هم برای درمان دیسک کمر مؤثر و ضروری هستند. غالباً پزشکان استفاده از بعضی انواع کمربندهای طبی را برای پیشگیری از درد پایین کمر توصیه می‌کنند ولی این کمربندها معمولاً حجیم هستند و استفاده از آنها باعث ناراحتی فرد می‌شود

گرما و سرما درمانی

برای درد خفیف دیسک با گرما و سرما درمانی التهاب را کاهش دهید تا درد کاهش یابد. به عنوان مثال، استفاده از پد گرم کننده یا کیسه یخ در ناحیه آسیب دیده ممکن است روش خوبی برای تسکین موقتی درد و کاهش التهاب باشد.

 

 درمان‌های دستی کایروپرکتیک 

درمان‌های دستی یا ماساژ درمانی روش‌های مؤثر و شناخته شده‌ای برای درمان دیسک کمر هستند. اگر شما از درد کمر مزمن یا حاد رنج می‌برید باید منبع درد را به درستی شناسایی کنید.

با مراجعه به پزشک راهنمایی‌های تخصصی را در مورد منبع درد و اقدامات درمانی متناسب با آن را دریافت خواهید کرد.

 

پزشکان تعیین می‌کنند که آیا دیسک کمر باعث کمر درد شما شده است یا این درد منشأ دیگری دارد. پزشکان عکس‌العمل‌های شما را مورد بررسی قرار داده، قدرت عضلانی و تغییرات حسی در مسیرعصب‌ها شما را ارزیابی کرده، کل ستون فقرات شما را معاینه کرده و در صورت لزوم دستور گرفتن عکس به وسیله اشعه ایکس را می‌دهند.

 

علائم دیسک کمر چیست؟

بدن انسان ممکن است در هر بخشی از ستون فقرات، از گردن تا پشت کمر دچار  دیسک کمر یا ضعیف شدن آن شود که همه‌ی ما آن‌را با عنوان دیسک کمرمی‌شناسیم.

ضعف دیسک در قسمت پایینی کمر، معمولا شایع‌ترین نوع دیسک کمر است. همان‌طور که می‌دانید؛ ستون فقرات شبکه‌ی پیچیده‌ای از اعصاب و عروق خونی است که دیسک می‌تواند فشار زیادی به این اعصاب و عضلات اطراف آن وارد کند.

 

دیسک کمر معمولا چه علایمی دارد

-درد و بی‌حسی، اغلب در یک سمت بدن

– دردی که به دست یا پا هم کشیده می‌شود.

– دردی که شب‌ها یا با انجام حرکات خاص شدت می‌گیرد.

-دردی که بعد از نشستن یا بلند شدن بیشتر می‌شود.

– دردی که بعد از پیاده‌روی‌های کوتاه به وجود می‌آید.

 

راه‌های جلوگیری از پارگی دیسک کمر

 

-از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید

-از نشستن پشت میز به مدت طولانی و چندین ساعت در روز خودداری کنید

-از ورزش بیش از حد که منجر به خستگی زیاد می‌شود خودداری کنید

-اجسام سنگین را بلند نکنید

-حرکات تکراری انجام ندهید

-ورزش منظم، حرکات کششی و انعطاف‌پذیری بدن، نشستن و ایستادن صحیح و افزودن مقدار کافی کلسیم به رژیم غذایی از راه‌های محافظت از کمر و پیشگیری از بروز پارگی دیسک کمر محسوب می‌شوند

نحوه صحیح خوابیدن برای کاهش درد دیسک کمر

وضعیت و حالت بدن هنگام خواب در کاهش درد ناحیه دیسک کمر بسیار اهمیت دارد. معمولاً افراد در ساعات پایانی روز با افزایش درد دیسک کمر مواجه می‌شوند.

ستون فقرات هنگام خواب نباید در حالتی قرار بگیرد که بر روی آن فشار وارد شود. به این ترتیب اگر از درد دیسک کمر رنج می‌برید به وضعیت بدن خود هنگام خواب توجه بیشتری داشته باشید.

 

اگر عادت به پهلو خوابیدن دارید، از یک بالش بین زانوها، برای کاهش تنش و درد در قسمت پایین کمر استفاده کنید. قرار دادن بالش بین زانوها باعث می‌شود تا ستون فقرات در حالتی متعادل و صاف باقی بماند.

همچنین اگر هنگام خواب بر روی کمر دراز می‌کشید، می‌توانید با قرار دادن یک بالش زیر زانوها، از تنش و افزایش درد جلوگیری کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *